Koncentrationssvårigheter

Koncentrationssvårigheter

Här skriver en av våra patienter om hur det varit för henne att koncentrera sig. Patienten har godkänt att vi publicerar texten. Bilden föreställer inte patienten.

 

Börjar ofta bra

”Mycket av problematiken med koncentrationen i skolan låg nog i att jag främst kanske inte hade ett genuint intresse i många ämnen i skolan men alltid inställningen av att göra så gott jag kunde. Ofta började det bra men mindre och mindre bra ju längre tiden gick. Jag gav nog upp lite enkelt ibland när jag inte förstod eller hängde med och försvann i huvudet eller la mitt fokus på annat än det jag skulle med att pilla på något, kolla runt vad andra gjorde eller klottra på pappret. Bara för att jag inte hängde med eller ville arbeta på lektioner så ansåg jag att det var helt okej att prata eller störa andra, i ombytta roller kunde jag bli arg om någon störde mig när jag försökte koncentrera mig eller ge upp och istället haka tåget och pratade också.”

 

Kämpar för att hålla fokus

“Jag har genom åren försökt olika metoder för att underlätta, anteckna under lektioner för att minnas men aldrig egentligen vetat vad som är viktigt att anteckna och inte, för att jag inte förstår. Testat sitta i total tystnad, testat meditation men omöjligt kunnat stänga av och utesluta mina egna tankar. Testat ha något i bakgrunden tv/musik/podcast funkar bättre men absolut inte bra då uppmärksamheten snabbt läggs på fel sak. Måste byta låt då och då därför att denna var lite störig eller för att jag blir speedad/taggad av den, passar på att kolla lite i mobilen när jag ändå håller på. Plötsligt minns jag något jag skulle kolla upp som jag glömt av så lång tid, det är mycket viktigare.”

 

Svårare ju äldre jag blev

“Under högstadiet och gymnasiet blev det betydligt kämpigare att leva upp till förväntan, inlämningar och uppgifter i tid och klara proven. Det var alltid mycket i huvudet, dagdrömde om oväsentliga saker när jag behövde fokusera, vad som förväntades och att allt var för komplicerat. Gånger jag kände att jag hade koll eller faktiskt var nöjd fick jag alltid sämre betyg än vad jag förväntade mig. Under skoltiden tills nu avskyr jag att läsa långa informativa texter kring saker, det kan handla om att leta efter svar på något, en manual på jobbet, till något som ska monteras ihop eller programmeras.”

 

Tar genvägar och hoppar över

“Det räcker att bara se en lång text för att jag ska ge upp eller säga att jag inte förstår vad eller hur jag ska göra utan att ens försöka. På något sätt blir det som att orden flyter samman med varandra eller att jag behöver läsa om och om igen men ändå inte förstå vad jag läser eller poängen med texten. Jag tappar tålamodet fort och försöker på egen hand att lösa situationen med att gissa, ta genvägar, hoppa över vissa delar bara för att få ett slutresultat. Hur det bra resultatet blir är inte viktigt så länge jag blir klar och kan gå vidare. När slutresultatet blir eller betyget kommer ångrar jag mig varje gång över att inte ha gjort det korrekt. ”

Känner du igen dig i problematiken? Du är välkommen att höra av dig om du har frågor eller vill boka ett första steg i en utredning av ADHD hos oss.

Få hjälp av en psykolog specialiserad på ADHD